psav zdjęcie główneKomisja przypomniała, że terminal otrzymał już wsparcie w wysokości
224 mln euro z unijnego budżetu na lata 2007-2013. Teraz zdecydowała o
rozszerzeniu finansowania rozbudowy instalacji z Programu Operacyjnego
Infrastruktura i Środowisko z budżetu na 2014 – 2020.Obecnie terminal w Świnoujściu ma moc regazyfikacyjną 5 mld metrów
sześciennych gazu rocznie. Po rozbudowie zwiększy się ona do 7,5 mld
metrów sześc. rocznie.W ramach rozbudowy mocy terminala w Świnoujściu Polskie LNG – spółka
należąca do operatora przesyłowego gazu Gaz-System – planuje obok
instalacji nowych regazyfikatorów szereg innych przedsięwzięć. To budowa
trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 tys. m sześc. który ma
zwiększyć możliwości magazynowania i podnieść elastyczność. Powstanie
też drugie nabrzeże, przystosowane zarówno do rozładunku LNG, jego
załadunku na metanowce i bunkierki oraz do bunkrowania statków
napędzanych tym paliwem. Powstać ma również instalacja do napełniania
cystern kolejowych. Obecnie terminal świadczy usługę przeładunku LNG na
autocysterny i kontenery kriogeniczne, tzw. ISO-kontenery, które mogą
być przewożone ciężarówkami i koleją.W czwartek operator terminala LNG w Świnoujściu, spółka Polskie LNG
podpisała z niemiecką firmą Selas-Linde umowę na zakup dwóch
regazyfikatorów SCV (Submerged Combustion Vaporiser).Rozbudowa terminala zwiększa bezpieczeństwo energetyczne regionu i umożliwia dywersyfikację kierunków dostaw błękitnego paliwa.

Terminal im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu jest położony na
Wyspie Wolin. Został uruchomiony w 2015 roku a pierwszy gazowiec, Al
Nuaman z dostawą 210 tys. metrów sześciennych skroplonego gazu ziemnego z
Kataru zawinął 11 grudnia 2015 r. Obecnie ma najwyższy spośród 22
lądowych terminali regazyfikacyjnych w Europie poziom wykorzystania,
sięgający około 60 proc. mocy regazyfikacyjnych. W przypadku większości
europejskich gazoportów średnia to 30 proc. >>> Czytaj też: Oto największa na świecie morska farma wiatrowa. Zasili nawet 1 mln domów