psav zdjęcie główneJest to pierwszy z trzech odcinków budowanej S7 na południe od
Krakowa, od Lubnia do Rabki Zdroju, który został oddany do użytku.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że wszystkie trzy
będą gotowe do 2021 roku.„Ta droga będzie swoistym silnikiem napędowym turystyki i gospodarki
regionu, ale też dla wszystkich tych, którzy jadą tranzytem będzie drogą
bezpieczną, bo bezpieczne drogi to cel i priorytet rządów Prawa i
Sprawiedliwości” – powiedział Adamczyk podczas uroczystości otwarcia
trasy w Skomielnej Białej.Jak podkreślił, górski odcinek Zakopianki jest drogą nowoczesną i
komfortową. „Ta droga to jeden z najpiękniejszych odcinków i
najtrudniejszych pod względem inżynieryjnym. Zastosowano tutaj wiele
nowatorskich rozwiązań – okazuje się, że polscy inżynierowie, bo
przecież oni tutaj na co dzień spędzali czas wraz ze swoimi włoskimi
kolegami, są w stanie tego typu obiekty realizować – to jest powód do
dumy” – zaznaczył szef resortu infrastruktury.psav picture max width„Staramy się, aby deklaracja, którą złożyliśmy przed laty była
aktualna – Polska musi być państwem nowoczesnym, dostępnym transportowo,
dostępnym komunikacyjnie” – dodał Adamczyk.Z ponad 6-kilometrowego odcinka od Skomielnej Białej do Chabówki
ponad jedna trzecia, czyli ok. 2,3 km, poprowadzona została na
wiaduktach. Powstało ich siedemnaście, w tym najdłuższy i najwyższy,
liczący kilometr długości i 50 m wysokości, oraz cztery małe obiekty na
ciekach przy węźle Skomielna.Z tego węzła poprowadzono zjazdy na Wadowice i Nowy Sącz, do drogi
krajowej nr 28 oraz do starego przebiegu DK7. Z kolejnego węzła,
Zabornia, zjechać można na DK47 w kierunku Nowego Targu i Zakopanego
oraz na DK7 do Chyżnego i granicy państwa ze Słowacją.Na Zbójeckiej Górze powstało miejsce obsługi podróżnych MOP. Droga
ekspresowa kończy się węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego
dobudowany został około kilometrowy dwujezdniowy fragment DK47 do
Chabówki i tam włączony został do istniejącego już dwujezdniowego
Chabówka – Rdzawka.Odcinek S7 Skomielna Biała – Radka Zdrój oraz nowy odcinek drogi
krajowej nr 47 klasy głównej przyspieszonej (GP) od Rabki Zdroju do
Chabówki budowała włoska firma Salini Impregilo z Mediolanu. Koszt
inwestycji wyniósł ok. 615 mln zł. Gwarancja jakości wykonanych prac
będzie obowiązywała przez 10 lat.Dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i
Autostrad (GDDKiA) Tomasz Pałasiński zaznaczył, że inwestycja była
wyzwaniem pod względem technologicznym i realizacyjnym. Jak przypomniał,
na budowę zużyto 250 tysięcy metrów sześciennych betonu, czyli półtora
raza więcej niż na budowę Stadionu Narodowego, a powierzchnia wszystkich
wykonanych obiektów mostowych wynosi 80 tysięcy metrów kw., co równa
się 12 pełnowymiarowym boiskom piłkarskim.psav picture max widthLiczący ok. 16,7 km fragment nowej Zakopianki, w tym 15,8 km o
parametrach drogi ekspresowej, podzielony został na trzy odcinki
realizacyjne, każdy z osobnym wykonawcą: Lubień – Naprawa, Naprawa –
Skomielna Biała oraz Skomielna Biała – Rabka Zdrój.Odcinek pierwszy do wejścia do tunelu wykonuje polsko – ukraińskie
konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A. z Warszawy i Korporacja
ALTIS-HOLDING z Kijowa, odcinek tunelowy – włoska firma Astaldi, a
trzeci – włoska firma Salini.Łączny koszt tych zadań wynosi blisko 2,5 mld zł. Inwestycja jest
współfinansowana ze Środków Unii Europejskiej w ramach Programu
Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wysokość
dofinansowanie to ponad 1,3 mld zł.Na całym tym odcinku powstaje w sumie 38 obiektów inżynierskich
(mosty, wiadukty, estakady) oraz dwukomorowy tunel o długości 2,06 km.psav picture max widthMinister Adamczyk zapowiedział, że wszystkie trzy odcinki nowej
Zakopianki będą gotowe do 2021 roku. „Roboty idą i rozpędzają się i
wszystko wskazuje na to, że dotrzymamy terminu, że w 2021 roku
pojedziemy pełna Zakopianką” – powiedział szef resortu infrastruktury.

Według zapowiedzi zarządcy dróg jeszcze w tym roku udostępniony
będzie 7,6-kilometrowy odcinek Lubień – Naprawa z tymczasowym włączeniem
do starej DK7, którą kierowcy będą omijać budowę tunelu. Ostatnim
odcinkiem, Naprawa – Skomielna Biała o długości ok. 3 km, kierowcy
pojadą w 2021 r., po zakończeniu budowy dwukomorowego tunelu pod górą
Mały Luboń o długości każdej nitki ok. 2,06 km.>>> Czytaj też: Szybkie drogi będą drogie. Ich budowa kosztuje średnio 42 mln zł za kilometr