psav zdjęcie główne”Zapowiadaliśmy, że jesienią nastąpi podpisanie umowy z wyłonionym w
procedurze przetargowej wykonawcą przekopu przez Mierzeję Wiślaną i to
się właśnie stanie 4 października” – powiedział PAP minister Gróbarczyk.”Za nami skomplikowane procedury przygotowawcze: opracowanie
dokumentacji, raport oddziaływania na środowisko, decyzja środowiskowa,
pozwolenie wodno-prawne, zezwolenie na realizację inwestycji, wycinka
drzew, badania archeologiczne i ferromagnetyczne, a w końcu
zabezpieczenie i przenoszenie roślinności” – dodał.Minister poinformował, że cały etap przygotowawczy dot. inwestycji to
3 tys. 286 stron wszelkiego rodzaju dokumentacji oraz kilkanaście
postępowań administracyjnych.”Ta praca była jednak niezbędna do rzetelnego przygotowania budowy
kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną i zakończy się podpisaniem
umowy z wykonawcą. Przechodzimy do etapu budowy” – podkreśla minister
Gróbarczyk.Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na pierwszy etap prac przy
przekopie Mierzei Wiślanej złożyła belgijska spółka N.V.Besix SA ze
spółkami NDI SA oraz NDI sp. z o.o.; cena za wykonanie prac wynosi 992
mln 270 tys. 523 zł.W połowie września Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) potwierdziła, że
wybór oferty NDI i Besix – polsko-belgijskiego konsorcjum jako
najkorzystniejszej do wykonania przekopu Mierzei Wiślanej w Nowym
Świecie był zgodny z prawem. KIO oddaliła trzy odwołania, które złożyły
firmy po wyborze konsorcjum.Koszt całej inwestycji szacowany jest na 2 mld zł. „Tak szacujemy na
podstawie rozstrzygniętego pierwszego etapu przetargu i szacunków
drugiego przetargu, który będzie ogłoszony na kolejną część. Wydaje nam
się, że na chwilę obecną ta kwota wyczerpuje potrzeby inwestycji. Te
pieniądze są, uchwała jest u premiera i za chwilę będzie podpisana” –
mówiła przed tygodniem wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi
śródlądowej Anna Moskwa.Rozstrzygnięty już przetarg na wykonanie pierwszej części inwestycji
nie obejmuje całości budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną.
Dotyczył budowy portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału
żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć, wraz ze stanowiskami
oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, oraz
sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.Ogłoszenie drugiej części budowy kanału powinno nastąpić jesienią br.
Postępowanie będzie dotyczyło prac na rzece Elbląg, czyli obudowy
brzegów oraz robót czerpalnych. Ogłoszenie ostatniego, trzeciego
postępowania – na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym – wstępnie
zaplanowano za 1,5 – 2 lata.Według resortu budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w
Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do
Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5
metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o
zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości – 20 m. Budowa kanału ma
potrwać do 2022 roku.>>> Czytaj też: Filipiny to lekcja dla Polski? Zobacz, co się dzieje z państwami na granicy stref wpływów